Våra reflektioner från Bokmässan 2017

I det här inlägget kommer vi i Lästeamet (Ylva, Helena, Camilla och Linda) lyfta fram några av de seminarier och möten som vi tycker var extra intressanta under årets Bokmässa.

Ylvas reflektioner:

Ny Läsambassadör

ylva bokmässan1

Fredagen den 29/9 avtackades Ann-Marie Körling, hon har varit en inspirerande Läsambassadör de senaste två åren. Det syntes att Ann-Marie blev rörd av de fina orden som sades om henne! Kulturminister Alice Bah Kuhnke pratade om sitt brinnande intresse för läsning och böcker. Hon är noga med att hinna högläsa för sina egna barn. Det Alice gör för att återhämta sig från sitt tuffa arbete är att stänga in sig och bara läsa böcker. Alice hade gjort ett medvetet klädval för dagen. Texten på hennes tröja löd: ”Silence is not golden”. Slutligen hade då ögonblicket kommit när den nya läsambassadören skulle tillkännages:

– Vår nya läsambassadör är Johan Anderblad! Han är bla känd från barnprogrammet Bolibompa. Johan har skrivit barnböcker om Bojan. Det Johan främst kommer att göra som läsambassadör är att använda sina media filmen och bla finnas på Youtube.  Här pratar Johan om hur han kommer nå ut som läsambassadör under de kommande två åren.

Att skriva för högläsning

ylva bokmässan 2

Ett av seminarierna 1/10, där möttes författarna Martin Widmark och Emma Karinsdotter. Både Martin och Emma skriver för en äldre och yngre läsare samtidigt och de försöker få båda att ha roligt tillsammans. Hur påverkar det faktum att texten ska läsas högt själva tillkomsten av texten? Emma menar att hon har många ljudlikande ord i sina texter. Om göken gal nio gånger så står det: ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko, ko-ko. Detta blev väldigt effektfullt när Emma läste högt ur sin bok: ” Lisbet och Sambakungen”. Den lanseras som ”en normkreativ högläsningspärla för 2010-talet”. Martin menade att ”Lisbet och Sambakungen” är en modern ”Loranga, Mazarin och Dartanjang”.

Martin pratade även om sin bilderbok ”Huset som vaknade”. Där har Emilia Dziubak illustrerat. Bilderna kompletterar texten med är även så starka att de står för sig själva. Det finns mycket att samtala om dessa bilder. Martin skrev boken när han var ledsen över att hans son flyttat hemifrån. Vi får tänka oss Martin ca 20 år framåt i tiden. När Martin skriver en bilderbok känner han att han kan ta upp svårare ämnen. Då vet han att boken kommer att högläsas av en vuxen. Barnet kommer att ha någon att samtala om text och bild med. I en LasseMaja-bok lämnas barnet oftast själv i sin läsning och då skriver inte Martin om lika tunga ämnen som han kan göra i en bilderbok. Martin brinner för högläsning och läste ett stycke högt ur boken.
Både ”Lisbet och Sambakungen” och ”Huset som vaknade” är bra boktips för dig som gillar att högläsa!

Helenas reflektioner:

Så här väcker du barns läslust

helenas 1

”Så här väcker du barns läslust”, ett samtal mellan Martin Widmark, Helena Bross och Johan Unenge. Alla tre brinner otroligt mycket för läsning. De diskuterade olika sätt för att få fler barn att läsa. Helena Bross poängterade att det även är mycket viktigt att de barn som har svårt för läsning skall erbjudas ljudböcker. Martin Widmark och Johan Unenge pratade om att man skulle kunna satsa på en ”PB” på skolorna, alltså en ”Personlig Bibliotekarie” där elever kan fylla i en lapp med sina intressen och dylikt, lämna till sin skolbibliotekarie så kan hen plocka ihop böcker som passar för just den eleven. Bra idé tycker jag!

Mats Strandberg och Sofia Falkenhem

helenas 2

Samtal med Mats Strandberg och Sofia Falkenhem pratade om böckerna ”Monstret i natten” som Mats skrivit och Sofia illustrerat. De berättade väldigt varmt om de tre böckerna och hur roligt de tyckte det var att skriva böckerna ihop, att de kompletterade varandra. Vidare berättade de också att de har ett nytt projekt på gång men ville inte berätta så mycket om det. Vi väntar med spänning för att se vad de båda kommer att komma med för böcker härnäst!

Camillas reflektioner:

Jämförelse mellan svenska och finska elevers läsning

bokmässan camilla1

Under ett seminarium diskuterade författarna Martin Widmark och Katarina von Numers-Ekman (även fd. finlandssvensk läsambassadör) tillsammans med representanter från svenska och finska Skolverket skillnaderna mellan svenska och finska elevers läsning och PISA-resultat. En skillnad som lyftes fram var att det i Finland finns en stark läskultur, “man läser tills ögonen inte klarar av att läsa längre, då börjar man lyssna på ljudbok i stället” sades det. Tidiga stödinsatser till lässvaga elever nämndes också som en viktig aspekt.

Hur synliggörs skolbibliotekens pedagogiska roll?

bokmässan camilla2

Under ett annat seminarium diskuterades skolbibliotekets pedagogiska roll och att kunskapen om vilken skillnad en utbildad skolbibliotekarie kan göra är relativt låg. I Malmö har man testat att redan under lärarutbildningen påvisa hur viktigt det är att använda skolbibliotekarien som en pedagogisk resurs i klassrummet – med gott resultat.

Lindas reflektioner:

Bilderboken i förskolan

bokmassan2 linda

Ett seminarium med många stora namn inom bilderboksvärlden, författarna Per Gustavsson och Jujja Wieslander och litteraturpedagogen Agneta Edwards och förskoleläraren Mahroo Khousravi.
Seminariet inleddes med frågan vad som är det bästa med bilderboken och Jujja Wieslander svar var underbart –”Det medföljer oftast en vuxen.”

Mahroo arbetar på en förskola i Mölndal som arbetar mycket med flerspråkighet, de utgår från att flerspråkighet är en tillgång för både individen och samhället -för alla. Hon har skrivit boken ”Flerspråkighet – alla barn, alla språk, alla dagar!” Istället för att låsa sig vid att man måste ha många böcker på många olika språk (vilket ibland kan vara svårt för en förskola att få tag på) så pratar/läser de böckerna på olika språk fast boken är på exempelvis svenska. Det kräver språkkunskaper bland personalen men Mahroo menar att man också kan ta hjälp av barnen som har språkkunskaperna.

En annan sak som alla i seminariet var överrens om var att böcker ska finnas överallt på förskolan, i hallen, vid matbordet, vid pottan, i lekrummet och utomhus.

Normer som utmanas

Ett samtal om normer i barnböcker med Per Gustavsson, Emma Karinsdotter och Lisa Bjärbo. De diskuterade bland annat att vi kanske inte når de vi helst vill nå genom att benämna vissa böcker som normkreativa.

En fin och viktig slutsats var – världen blir så mycket större om vi låter alla olika världar rymmas, om vi alla får plats och möjligheten att synas.
Emma Karinsdotter kom nyligen ut med boken Lisbet och Sambakungen som jag efter detta seminarium verkligen blev sugen på att läsa, det verkar vara en riktigt härlig högläsningsbok.

/Lästeamet

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s